For lærer

Pollinatorskolen er et fleksibelt opplegg bestående av teori, oppgaver og fysisk aktivitet for elever i 5. til 7. klasse. Ressursen gir interaktiv og morsom læring om viktigheten av pollinerende insekter, planter og forvaltning. Den dekker store deler av læreplanen som omhandler biodiversitet og vitenskap. Nederst finner du nedlastningslenker til lærerveiledning og aktivitetshefte.

Elever og lærer står samlet ved siden av gressplen, klar til feltarbeid.

Innhold

Fleksibelt opplegg

Vi vet at lærere har dårlig tid. Derfor har vi laget et modulært og fleksibelt opplegg som du kan tilpasse til din klasse, enten du kan sette av to dager eller to uker til prosjektet.

Ressursen består av tre deler: Et forarbeid, et feltarbeid og et etterarbeid. Under hver av delene finner du en rekke moduler som elevene kan gjennomgå. Du velger selv hvilke du vil bruke, men for å få fullt utbytte anbefaler vi å være innom både forarbeid, feltarbeid og etterarbeid.

Har du kun mulighet til å gjennomføre en av delene, anbefaler vi feltarbeidet. Har du derimot mer tid til overs, kan du også velge våre tverrfaglige bonusaktiviteter. Disse kan kombineres med andre fag.

Forarbeid

Barna får en introduksjon til hva insekter er, hvordan de lever og hvorfor de er viktige. Barna gjennomgår moduler og får utdelt et aktivitetshefte som de tar meg seg videre.

Feltarbeid

Gjennom å tilbringe tid i naturen, får barna nære møter med organismene de skal lære om. Vi studerer planter, insekter og omgivelsene.

Etterarbeid

Vi analyserer observasjonene som er gjort ute i naturen og registrerer funn i Artsdatabanken og skriver brev til lokale folkevalgte. Dette gir elevene en introduksjon til kritisk og analytisk tenking.

Bonus

Om du ønsker å utvide opplegget, har vi laget en rekke tverrfaglige aktiviteter som kan kombineres med andre fag. Hva med å bygge en humlekasse i sløyden?

Hvordan fungerer det?

Steg 1

Velg moduler

Velg mellom en rekke moduler og sett sammen et undervisningsopplegg tilpasset deg og din klasse.

Steg 2

Lei, lån eller kjøp utstyr

Planlegg antall håver og samleglass til klassen, slik at alle elevene kan delta aktivt i feltarbeidet.

Steg 3

Klargjør undervisningsmateriell

Last ned PowerPoint-presentasjoner, les veiledningen og print ut aktivitetshefter som skal brukes under opplegget.

Steg 4

Start prosjektet

Gjennomfør de valgte modulene innen forarbeid, feltarbeid og etterarbeid sammen med klassen din!

Smilende jente som studerer en humle i et samleglass.

Læreplanmål som dekkes i prosjektet

Naturfag

  • Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk.
  • Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet.
  • Foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydning av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning.
  • Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen.

Kroppsøving

  • Gjennomføre aktiviteter ut fraegne interesser og forutsetninger i dans, friluftsliv, idrettsaktiviteter ogandre bevegelsesaktiviteter

Samfunnsfag

  • Presentere en aktuell nyhetsak og reflektere over forskjeller mellom fakta, meninger og kommersielt budskap i mediebildet.
  • Sammenligne hvordan ulike kilder kan gi ulik informasjon om samme tema, og reflektere over hvordan kilder kan brukes til å påvirke og fremme bestemte syn
  • Reflektere over hvordan kommersiell påvirkning kan virke inn på forbruk, personlig økonomi og selvbilde

Mattematikk

  • Logge, sortere, presentere og lese data i tabeller og i diagram og grunngi valget av fremstilling.
  • Bruke programering til å utforske data i tabeller og datasett

Mat og Helse

  • Bruke redskap , grunnleggende teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse.
  • Utbytte matvarer og rester fra matlaging og reflektere over eget matbruk.

KRLE

  • Bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring.
  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer.
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid.

Kunst og håndtverk

  • Bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte.
  • Undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk
  • Bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner.
  • Bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing.

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger?

Send oss en e-post ved å trykke på knappen under.
Merk e-posten med Erasmus+ og navnet på din skole.

Ta kontakt